Beauty

Tips van Bianca

Maak tijd voor jezelf, geniet van een heerlijke schoonheidsbehandeling bij Sense Schoonheid & Verzorging

Sense - Magnesium

Bianca Sneek, schoonheidsspecialiste over de voordelen van Magnesium.

Magnesium wordt ook wel ‘de vonk van het leven’ genoemd en dat is niet voor niets. Het mineraal is betrokken bij meer dan 300 biochemische reacties in je lichaam en is nodig in elke cel van je lichaam. Genoeg magnesium binnenkrijgen is dus altijd belangrijk, maar er zijn momenten waarop je lichaam wel wat extra van dit wonderlijke mineraal kan gebruiken. In dit artikel leggen we uit in welke 5 situaties je als vrouw goed op je magnesiuminname moet letten. En natuurlijk vertellen we je hoe je dat beetje extra dan kunt binnenkrijgen. 

 

In deze 5 situaties kun je als vrouw wel wat extra magnesium gebruiken

Magnesium is een razend belangrijk mineraal. Het stuurt enzymen aan die ervoor zorgen dat honderden biochemische processen in je lichaam goed verlopen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • De ontspanning van je spieren
  • Het vrijmaken van energie uit je voeding
  • De vorming van gezonde tanden en botten
  • Het voorkomen van laaggradige ontstekingen
  • Het verhogen van je weerstand tegen spanning en stress
  • De overdracht van zenuwprikkels en het goed functioneren van je spieren

Symptomen van een magnesiumtekort

Je lichaam bevat als het goed is zo’n 25 gram magnesium, waarvan ongeveer 60% in je botten terug te vinden is. Uit cijfers van de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) blijkt echter dat zeker 20 (!) procent van de volwassenen in West-Europa de dagelijks benodigde inname niet haalt en een magnesiumtekort riskeren. En die mensen hebben hoogstwaarschijnlijk te maken met één of meerdere van deze symptomen:

1) gevoelens van onrust
2) prikkelbaarheid
3) spierkrampen (je spieren ontspannen onvoldoende)
4) slapeloosheid
5) verminderde weerstand

Wil je dit soort klachten voorkomen, dan is het zaak om voldoende magnesium binnen te krijgen. Je lichaam kan zelf namelijk geen magnesium aanmaken. In donkergroene bladgroenten, ongeraffineerde noten en granen zit veel van dit mineraal. Met stip op nummer 1 staat spinazie. In 100 gram spinazie, zowel rauw als gekookt, zit maar liefst 79 mg magnesium! Ook amandelen, zonnebloempitten, walnoten en zilvervliesrijst zijn goede bronnen van magnesium.

Verhoogde magnesiumbehoefte

Met gezonde voeding kom je een heel eind. Maar er zijn momenten in je leven dat je te maken krijgt met een verhoogde magnesiumbehoefte. En dan is het belangrijk om je lijf nét die extra boost te geven. Hieronder vind je 5 situaties waarbij je als vrouw wel wat extra magnesium kunt gebruiken.

1. Je zit in een stressvolle periode

Uit onderzoek blijkt dat mensen met veel stress een verhoogde uitstoot van het mineraal magnesium via de urine hebben. Dat terwijl het mineraal er juist voor zorgt dat je kunt ontspannen. Hoe lager het magnesiumniveau in je cellen, des te gevoeliger ben je voor stress. Bij een tekort aan magnesium kan je bovendien meer adrenaline produceren. En dan wordt ontspannen al helemaal lastig. En – om het verhaal nóg complexer te maken – hoe meer adrenaline in je lijf, hoe meer magnesium je verliest. Eén grote vicieuze cirkel dus… Sta je gedurende een langere periode onder grotere druk dan normaal? Bijvoorbeeld door drukte op je werk, een scheiding of een verhuizing? Neem dan je je magnesiuminname eens onder de loep. Het haalt de scherpe randjes van stress.

2. Je sport veel

Tijdens intensief sporten of zwaar lichamelijk werk verbruik je veel energie en vragen je spieren om extra magnesium. Sporters verliezen bovendien via zweet en urine meer mineralen, waaronder magnesium, dan gemiddeld. Om de elektrolytenbalans in je lichaam goed te houden, is het belangrijk om je mineralen weer aan te vullen tussen intensieve workouts. Een tekort aan het mineraal kan namelijk spierkrampen veroorzaken en je sportprestatie verlagen.

3. Je hebt slaapproblemen

Magnesium activeert het parasympathisch zenuwstelsel. Dit is het gedeelte van het autonome zenuwstelsel dat zorgt voor rust. En omdat ontspanning cruciaal is voor goed in- en doorslapen, kan magnesium verlichting bieden bij slaapproblemen. Bovendien heb je magnesium als brandstof nodig voor de aanmaak van melatonine, ook wel het ‘slaaphormoon’ genoemd. Wanneer er onvoldoende magnesium, of brandstof, aanwezig is stagneert de aanmaak. Je slaap-waakritme kan dan in de war raken en (in)slapen wordt mogelijk een probleem.

4. Je bent zwanger of geeft borstvoeding

Tijdens de zwangerschap zorgt een verandering in je hormonen ervoor dat de nier uitscheiding van magnesium hoger ligt. Hierdoor ligt de magnesiumbehoefte van zwangere vrouwen zo’n 20-40%  hoger dan normaal. Magnesium brengt verlichting bij verschillende zwangerschapskwaaltjes. Denk aan harde buiken, rusteloze benen, spierkrampen en een verhoogde bloeddruk. Verder is uit onderzoek gebleken dat magnesium het risico op zwangerschapsvergiftiging sterk kan verlagen. Magnesium kan er ook voor zorgen dat een baby een hoger geboortegewicht heeft én dat het bevallen minder pijnlijk is. Dat gold vooral voor vrouwen die in bad zijn bevallen en magnesium aan het water hadden toegevoegd. Er wordt overigens afgeraden om magnesium te gebruiken rond de uitgerekende datum. Stop dus met het nemen van een supplement ruim voordat de baby komt.

5. Je zit (bijna) in de overgang

Tijdens de overgang kan magnesium voor allerlei kwaaltjes verlichtend werken. Denk aan opvliegers, spierkrampen of lusteloosheid. Het speelt een sleutelrol bij de energiestofwisseling en aanmaak van hormonen, precies de processen die een bepaalde ‘reset’ ondergaan tijdens de overgang. Voldoende magnesium binnenkrijgen is belangrijk als je zelf alles wilt doen om je lijf te ondersteunen in deze (letterlijke en figuurlijke) ovegangsfase in je leven.

Magnesium supplement

Als jouw magnesiumbehoefte om een van de bovenstaande redenen (of een andere) verhoogd is, is het raadzaam om een magnesiumsupplement te gebruiken. Overleg bij twijfel altijd met je huisarts of orthomoleculair therapeut.

Veelgestelde vragen

Waar koop ik magnesium?

Magnesium is op vele manieren te koop. Met supplementen, voeding, pillen en vele andere vormen.

Kopen kan via Internet, winkels als het Kruidval of de Apotheek.

Bij Sense schoonheid & verzorging verkoop ik producten van het merk Permsal®. Dit zijn hoogwaardige kwaliteit magnesium producten. 

Link naar producten

Magnesium en schoonheid?

Er zijn veel schoonheidsproducten die veel gezichtstijd geven aan magnesium als hun belangrijkste ingrediënt. Maar wees op uw hoede voor hoe indrukwekkend – of dramatisch – de resultaten al dan niet zijn. Zoals Coleman uitlegt: “Hoewel er enkele onderzoeken zijn geweest die hebben aangetoond dat magnesium helpt bij fijne lijntjes en rimpels, is er niet echt veel concreet bewijs. De huid is echter een uitstekende manier om magnesium op te nemen. Je kunt genieten van Epsom-zouten, magnesium dat door je huid wordt opgenomen.

Zelfs als je niet kan worden beloofd dat je veroudering tegengaat met magnesium aan je zijde, raadt Coleman aan te investeren in schoonheidsproducten met dit mineraal. Waarom? “Het is moeilijk om voldoende magnesium binnen te krijgen via de voeding alleen. De meest biologisch beschikbare vorm van magnesium is magnesiumcitraat. Dit betekent dat het in een vorm is die je lichaam kan gebruiken en dat je er het meeste profijt van hebt”, zegt Coleman.

Hoe belangrijk is magnesium?

Inmiddels weet je waarschijnlijk al hoe belangrijk het is om niet alleen voor de buitenkant van je lichaam te zorgen, maar ook voor de binnenkant. Dat is de reden waarom zoveel schoonheids- en huidverzorgingsproducten boordevol mineralen, vitamines en ingrediënten zitten die niet alleen uw specifieke huidproblemen aanpakken, maar ook een andere bron van voedingsstoffen voor uw lichaam bieden. Je hebt waarschijnlijk wel eens gehoord van vitamine C in je nachtcrème of vitamine D in je dagelijkse vochtinbrengende crème, maar hoe zit het met magnesium?

Het is misschien niet zo bekend als andere mineralen, maar magnesium heeft eigenlijk een grote invloed op onze gezondheid, vooral voor vrouwen. “Magnesium is een essentieel mineraal, wat betekent dat we het nodig hebben om te functioneren, maar we kunnen het niet zelf synthetiseren.

Met andere woorden, we moeten dit mineraal halen uit het voedsel dat we eten”, legt Bianca uit. “Magnesium speelt een rol bij honderden functies in het menselijk lichaam.”

Wat doet magnesium voor je lichaam?

Zoals Coleman hierboven zegt, is magnesium een ​​belangrijk mineraal in ons lichaam en wordt het voornamelijk in onze botten aangetroffen. “We hebben slechts ongeveer 1 ons magnesium in het lichaam van een persoon van 130 pond. Meer dan de helft van het magnesium in het lichaam bevindt zich in de botten, die in wezen dienen als reservoir/bank voor magnesiumonttrekking, om ervoor te zorgen dat er wat magnesium beschikbaar is voor vitale reacties ondanks inname via de voeding”, zegt geregistreerde diëtist, voedingsdeskundige en gecertificeerde holistische chef-kok,  Elizabeth Brown , MS, RDN. Ze voegt eraan toe dat magnesium ook wordt gebruikt in meer dan 300 enzymatische reacties door ons hele lichaam, wat met andere woorden betekent dat magnesium chemische reacties gemakkelijker maakt.

Hoe belangrijk is magnesium?

Voordat je dit onmisbare mineraal overslaat, leer je meer over hoe het een grote impact kan hebben op je dagelijks leven, huidverzorging, gezondheid en welzijn:

Waarom is magnesium belangrijk?

“Magnesium is vooral belangrijk voor het maken van eiwitten, het creëren en behouden van botintegriteit en voor het energiemetabolisme. Magnesium maakt deel uit van het membraantransportsysteem van de cel dat helpt bij de uitwisseling van natrium en kalium over celmembranen om essentiële lichaamsfuncties te vergemakkelijken, zoals het reguleren van de bloeddruk via de nieren, hartritmes, spiersamentrekkingen en geleiding van zenuwimpulsen”, zegt Brown. Over een belangrijk element gesproken, toch?

En voor hardwerkende vrouwen die een evenwicht vinden tussen een sociaal leven, een carrière en een druk trainingsschema, kan magnesium het belangrijkste ingrediënt zijn dat je helpt te kalmeren na een drukke dag, zegt Coleman. Ze merkt op dat dit mineraal niet alleen spiertrekkingen verwijdert of je slaap verbetert, maar ook PMS-symptomen kan verlichten.

Ik sta achter mijn producten en behandelingen. Vragen over de werking van Magnesium of mijn behandelingen?

Ik Voeg magnesium toe aan mijn bestaande massagebehandeling als een verbetering. Zie magnesium als een extra boost van ontspanning. Het is geen magie, maar het zal magie voelen. Magnesium wordt geabsorbeerd en verbetert de bloedsomloop om zuurstof aan de spieren te leveren. Dit is de reden waarom de ontspanningseffecten onmiddellijk zijn en nog uren na die eerste behandeling voelbaar blijven. Ik bijna elke massage op het menu versterken met magnesium, bijvoorbeeld:

Lichaamsmassages zoals: Lymfedrainage Massage, Deep Tissue Massage,

Zweedse Massage,

Hot Stone Massage en meer.

Nek- en schoudermassage

Hoofdhuid massage

Voet massage

Waarom zou u geen speciale behandeling met Magnesium proberen?